Basisschool De Kleine KapiteinVeel basisscholen willen ouders meer betrekken bij het onderwijs, maar worstelen daarbij met allerlei aspecten. Daarom zijn Kennisnet en VBS het project Ouderparticipatie en Social Media gestart. Basisscholen bekijken in dit project welke communicatievormen zij kunnen inzetten om ouders meer te betrekken bij de school en het leren van hun kind. In dit artikel kunt u de ervaringen met ouderparticipatie en social media lezen van basisschool De Kleine Kapitein.

Onderwijs op maat
De Kleine Kapitein in Berkel en Rodenrijs is een gewone basisschool met een bijzondere kijk op onderwijs. Zij onderscheiden zich van de meeste basisscholen doordat zij de behoefte van het individuele kind centraal stellen: ‘onderwijs op maat’. Ieder kind is immers uniek, heeft eigen talenten en behoeften, en een unieke manier van leren. Daarom bestaat het lesaanbod uit veel verschillende werkvormen, materialen en onderwerpen. De school zoekt met ieder kind naar een methode en werkvorm die het beste aansluit bij zijn voorkeursintelligentie en behoeften. De school bestaat nu bijna 3 jaar en telt ruim 60 leerlingen.

Ouderparticipatie
Vanaf het begin waren ouders al erg betrokken bij de school, waarschijnlijk omdat zij bewust kiezen voor De Kleine Kapitein en de manier van onderwijs. Ouders komen vooral uit de buurt en regio en zijn over het algemeen tweeverdieners. Er wordt veel verwacht van ouderparticipatie, maar de school past zich ook zoveel mogelijk aan de ouders aan. Zo is de school open vanaf 8 uur ’s ochtends. Dit betekent dat ouders nog voor de lessen starten met de leraar kunnen praten zonder dat dit van de lestijd afgaat. Daarnaast zijn ouders ieder eerste half uur van de schooldag aan het werk met hun kinderen tijdens ‘spelen en leren’. Verder is er 1 keer in de 2 weken een keukentafelgesprek. Dit vindt daadwerkelijk plaats aan de keukentafel. Ouders bepalen zelf het onderwerp en wisselen meningen en kennis uit. Er gebeurt veel ‘s avonds, omdat ouders overdag weinig tijd hebben.

Social media
Vlak na de vakantie had Bianca Jansen, oprichter en directeur van de school, contact met Marco van VBS. Zij deed al aan Twitter en aan een digitale nieuwsbrief. Verder maakt zij gebruik van LinkedIn, maar dit is niet echt gerelateerd aan de school en onderwijskundige zaken. Met Linkedin faciliteert zij contactmomenten tussen ouders onderling, als ze bijvoorbeeld iemand zoeken bij hulp met de computer.

Blog door leerlingen
In het kader van de medialessen die op school gegeven worden, zijn ze begonnen met een blog. Op het blog worden allerlei verhaaltjes en lesbeschrijvingen (wat gebeurt er in de les?) geschreven door de leerkrachten en leerlingen. Deze worden gelezen door ouders en andere leerlingen. Het blog wordt ook ingezet voor taallessen. Naast de eigen verhaaltjes worden er ook door de leraar instructies gegeven om bijvoorbeeld een reclamefilmpje te maken of een animatie. Omdat de kinderen bezig zijn met tekstjes te schrijven, ontwikkelen zij hiermee ook hun taalgevoel en creativiteit.

Twitter
Bianca is begonnen met Twitter twee jaar na de oprichting van de school. Vooral om te vertellen wat de school doet. Het is een nieuwe school met een nieuw non-traditioneel onderwijsconcept. Er wordt heel erg ingespeeld om de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van het kind. Zo is er bijvoorbeeld geen sprake van een pauze waarin alle kinderen in rijtjes naar buiten wandelen onder begeleiding van een meester of juf. De kinderen bepalen zelf wanneer zij even naar buiten gaan om te lopen of om te spelen. Dit betekent dus dat gedurende de hele dag kinderen op het schoolplein zijn. Om o.a. hierover misverstanden te voorkomen met (de ouders uit) de buurt en om toe te lichten hoe de school werkt, is zij gaan twitteren. Dit heeft zeker geholpen.

Hoe nu verder?
De digitale nieuwsbrief loopt en heeft een hele hoge respons. Alle aanvragen om bijdragen vanuit de ouders komen in de digitale nieuwsbrief. Ook Twitter en sms werken goed. Wat zij nog graag zou willen voor de toekomst is het blog op de schoolsite te zetten. Ze weet dat dit te doen is, maar ze heeft zich nog niet echt verdiept in de technische kant van het verhaal en ook niet in de privacyzaken.

Verder zou zij ook graag een soort database willen hebben met interesses, kennis en ervaringen van ouders. Een soort profiel van ouders, zodat je makkelijker gericht ouders kan benaderen voor een eventuele bijdrage aan lessen of activiteiten. Deze database zou idealiter webbased zijn.

Tips voor andere scholen
“Begin klein en alleen met instrumenten waar je echt iets mee hebt! Bijvoorbeeld Twitter: makkelijk, snel en doelgericht.”

  • Linda Vonhof

    Goed dat er vanuit Kennisnet aandacht is voor de mogelijkheden die social media bieden, in dit geval ogv communicatie met ouders. Interessant om praktijkvoorbeelden te volgen. Twee vragen hierover:
    - is de insteek van dit project ouderparticipatie geweest of de mogelijkheden van social media voor het onderwijs? Wat dat laatste betreft is natuurlijk nog een wereld te winnen.
    - onder welke naam twittert Bianca Jansen cq Basisschool de Kleine Kapitein?

  • Hedwig van Vuuren

    Beste Linda,

    Beide onderwerpen waren insteek van het project. Bij VBS lag de nadruk net wat meer op ouderparticipatie en bij Kennisnet op de inzet van Social Media om dat te organiseren. En op beide vlakken is nog een hele wereld te winnen.

    De Kleine Kapitein kun je volgen via @kleine_kapitein.

    Groeten,
    Hedwig

  • Linda Vonhof

    Ben erg benieuwd naar de volgende praktijkcase. Wanneer kunnen we deze verwachten?

  • Madelief Keyser

    Beste Linda, Dank voor je bericht. Ik heb je per mail wat extra informatie toegestuurd.
    Groet, Madelief